Franczyza - czy warto?

Franczyza jest rodzajem relacji pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą. Najprościej mówiąc jest to forma prowadzenia działalności pod szyldem innej marki. Dzięki temu franczyzodawca rozszerza swoją działalność i rozpoznawalność marki natomiast franczyzobiorca może rozpocząć działalność pod skrzydłami doświadczonego partnera biznesowego.

Największą zaletą takiego rozwiązania jest pełne bezpieczeństwo, które wynika z zakupu gotowego i sprawdzonego pomysłu na działalność. Znana marka wiąże się z liczną grupą lojalnych klientów, którzy w znacznej mierze zwrócą uwagę na ofertę naszej firmy. Prócz tego franczyzobiorca może zyskać specjalistyczną wiedzę oraz fachową pomoc.W ramach tej umowy otrzymuje też logo, markę, szkolenia oraz klientów. Ma także szanse uzyskać doskonałe warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami. Co ważne, franczyza nie wymaga sporego kapitału na start.

Niestety istnieje również druga strona medalu. Po pierwsze, franczyzobiorca musi ponieść koszty związane z opłatą wstępną w zamian za udzielenie mu odpowiedniej licencji. Musi także wpłacać określony procent obrotów na rzecz franczyzodawcy. Ma on też ograniczoną samodzielność ponieważ musi kierować się wartościami i standardami marki, w ramach której prowadzi działalność.