pracodawca

Odprawy dla pracowników

Pracodawca niekiedy ma obowiązek wypłacenia pracownikowi odprawy pieniężnej. Przysługują im one jedynie w sytuacji, gdy umowa ulegnie rozwiązaniu z winy pracodawcy, gdy w firmie pracuje co najmniej 20 osób i jeśli w okresie nieprzekraczającym 30 dni rozwiązanie stosunku pracy obejmuje co najmniej:
- 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,
- 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia 100-299 pracowników,
- 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia 300 pracowników.

Umowa zlecenie, a stosunek pracy

Zleceniobiorca powinien uważać, aby nie zostać wykorzystanym przez zleceniobiorcę. Chodzi głównie o to, aby zlecenie wykonywane przez zleceniobiorców nie spełniało w rzeczywistości kryteriów pracy. Kryteria te to przede wszystkim:
- stałe miejsce pracy,
- stałe godziny pracy,
- wykonywanie pracy w podporządkowaniu organizacyjnym i służbowym,
- bezwzględny wymóg osobistego świadczenia pracy.

Strony