umowa o pracę

Delegacja, czy relokacja?

Delegacja, dla pracownika oznacza podróż służbową. Terminu tego używa się, gdy pracownik na wyraźną prośbę pracodawcy został odesłany do pełnienia obowiązków w innym miejscu. Należy pamiętać, że główną cechą każdej delegacji jest jej tymczasowość. Pracodawca może wydać pracownikowi polecenie, w myśl którego będzie on musiał wyjechać w podróż służbową. Osoby, które według przepisów prawa mogą odmówić wyjazdu służbowego, to kobiety w ciąży, albo opiekujący się dzieckiem do lat czterech. Koszty związane z podróżą w całości pokrywa pracodawca np. koszt noclegu, dojazdu, wyżywienia.

Umowa zlecenie, a stosunek pracy

Zleceniobiorca powinien uważać, aby nie zostać wykorzystanym przez zleceniobiorcę. Chodzi głównie o to, aby zlecenie wykonywane przez zleceniobiorców nie spełniało w rzeczywistości kryteriów pracy. Kryteria te to przede wszystkim:
- stałe miejsce pracy,
- stałe godziny pracy,
- wykonywanie pracy w podporządkowaniu organizacyjnym i służbowym,
- bezwzględny wymóg osobistego świadczenia pracy.

Strony